Het beheren van uw financies is een onvermijdelijk karwei. Vroeg of laat kom je ermee in aanraking, hoe vroeger je ermee begint, hoe beter. Gelukkig is er een goed open bron pakket voor al uw financiële verrichtingen: GNUCash.
GNUCash is opgenomen in de standaard softwarebronnen van openSUSE 42.1 en installeer je als volgt:
Start GNUCash via Menu Toepassingen > Kantoor > GnuCash. Bij elke start verschijnt een tip van de dag, handig om GNUCash te leren kennen. Zie je steeds tips die je al wist dan is de tijd rijp om de tips uit te schakelen. Sluit de tip met de knop Sluiten.
Via het menu Bestand > Nieuw bestand maak je een nieuw rekeningschema met behulp van een assistent. Klik in venster waarbij de assistent wordt voorgesteld op de knop Volgende. Selecteer een munteenheid (bijvoorbeeld EUR (euro)) en klik Volgende. In het dialoogvenster Opties voor nieuwe boekhouding kan je in vier tabbladen (Rekeningen, Budgetteren, MKB en Tellers) verzamelde instellingen aanpassen, klik daarna Volgende. Nu kan je verschillende soorten rekeningen aanmaken, dit gaat van zeer eenvoudige tot zeer gespecialiseerde rekeningen. Als kennismaking kan je de categorie Eenvoudige betaalrekening selecteren en klik je op de knop Volgende. Nu kan je de verschillende geselecteerde rekeningen instellen, daarbij wordt je geholpen door een korte helptekst, klik na het instellen op de knop Volgende. In het laatste dialoogvenster van de assistent rond je het rekeningschema af met de knop Toepassen. Nu nog het rekeningschema opslaan in een XML-bestand waarvoor je een naam en map moet selecteren.
Voor het bijhouden van uw financies heb je wat boekhoudkundige kennis nodig. Als je echter nooit boekhouden hebt gestudeerd, of veel vergeten bent, kan je steeds de online GNUCash documentatie raadplegen (jammer genoeg niet in het Nederlands). Vooral het hoofdstuk The Basics in de Tutorial and Concepts Guide helpt je daarbij. Als je het eenmaal doorhebt is het simpel:
Zo krijg je het volgende zeer eenvoudige voorbeeld:
GNUCash heeft veel mogelijkheden, zoals
Boekhoudsoftware is handig, juist zoals kalenders, ToDo lijsten, recepten en zelf geheugensteuntjes handig zijn. Probeer het en oordeel daarna.